CATallers: Formació sociolingüística per a infants i famílies nouvingudes

La Fundació Didàctica Catalunya ha iniciat, durant el passat mes de setembre, una iniciativa adreçada a oferir l’aprenentatge de la llengua i cultura catalanes a nens i nenes d’origen migrat, i el seu entorn familiar, que siguin residents a Mataró i rodalies, i  no hagin disposat d’una oferta formativa suficient, durant el seu procés d’acollida.

Dels més de 1200 infants i joves de diverses procedències atesos per la Fundació Didàctica Catalunya els darrers set anys, un 75% no tenien coneixements de català i el 25% restant mostrava una gran dificultat per expressar-se i escriure’l. Aquestes dades, obtingudes a partir del treball diari amb els infants i joves a través dels programes psicològics, conductuals i lectius que desenvolupa la Fundació Didàctica Catalunya, il·lustren una problemàtica associada als processos d’acollida que reben, tant els menors com les seves famílies, ja que, sovint, no es presta atenció a la necessitat transversal de la immersió lingüística, com a eina indispensable per a la seva integració social.

Tenint en compte aquesta situació, la Fundació Didàctica Catalunya ha decidit emprendre un projecte pilot, inicialment per a 72 usuaris dividits en quatre grups, segons la seva franja d’edat (de 8 a 11 anys, de 12 a 15 anys, de 16 a 20 anys i majors de 20 anys). Aquesta metodologia permetrà atendre, en l’acció formativa, els diferents grups de població nouvinguda, des dels més petits fins als pares i mares.

El projecte CATallers es distribueix en dues promocions anuals de sis mesos, la primera de les quals ja està en marxa. Els participants assisteixen a tres tallers setmanals, que inclouen continguts de sensibilització i coneixement de la llengua, cultura i idiosincràsia de Catalunya i espais d’alfabetització, escriptura i conversa en llengua catalana.

Les sessions, que s’imparteixen de dilluns a dijous, tenen una durada d’una hora, i s’adapten a les activitats escolars i laborals de les persones ateses. L’objectiu és no deixar ningú enrere i brindar una formació integral que els ajudi a adquirir les competències necessàries.

CATallers sorgeix com una proposta decidida a capgirar la manca de formació i d’informació sobre el fet diferencial català en els processos d’acollida de persones nouvingudes, les quals, sovint, no són ateses en llengua catalana ni informades sobre l’existència de recursos per al seu aprenentatge. Aquest fet dificulta la seva plena integració social, especialment en casos d’infants i joves en edat d’escolarització obligatòria.